Entrevista a Emmanuel Niubó, director de la Polifònica de Puig-reig

photo Emmanuel Niubò

Què ens depara el vostre concert? Què hi podrem escoltar?

El concert que us presentarem serà íntegrament de música catalana, escrita o harmonitzada al llarg del segle XX. La primera part serà més “clàssica”, integrada per sardanes, cançons tradicionals catalanes i algunes peces del Bestiari de Manuel Oltra sobre els coneguts texts de Pere Quart. La segona es dedicarà a cançons de cantautors catalans, en els arranjaments que en va fer Manel Camp en col·laboració amb Ramon Noguera i Josep Maria Conangla i que va gravar amb la Polifònica en el disc titulat País de cançons (Àudiovisuals de Sarrià, 2003).
Què caracteritza a la Polifònica de Puig-reig? Com la definiries?

La definiria, d’entrada, com un dels millors cors no professionals de Catalunya. I com una mena de miracle dins del panorama musical de la Catalunya central, tot i que la paraula “miracle” potser no sigui la més indicada. Vull dir que aquest cor no ha sorgit de manera espontània, sinó que és el resultat de la feina intensa i de molts anys de qui va ser el director de la Polifònica durant 46 anys, en Ramon Noguera. Quant al que la caracteritza, ells et diran, amb raó, que és el seu so tan ric i ple, que s’apropa més al d’un cor d’òpera que no pas a la majoria de cors amateurs del nostre país. Jo hi afegiria una certa “berguedanitat en la universalitat”, si se’m passa l’expressió; és a dir, una capacitat a enfrontar-se als repertoris més diversos sense mai perdre de vista les arrels, expressades per exemple en el fet que les gravacions de sardanes cantades de la Polifònica amb la cobla Principal de la Bisbal siguin les versions de referència.
Fa relativament poc que t’has incorporat com a director de la Polifònica. Ha estat fàcil posar-se al capdavant d’aquest grup coral?

Abans que res, no crec que es pugui parlar de posar-me “al capdavant” de la Polifònica. Prefereixo dir que treballo amb ells, per diverses raons. Primer, perquè no em considero més que ningú del cor, senzillament tinc una funció diferent. Em sembla que aporto més com a director que com a cantant, perquè dins del cor hi ha un munt de gent que canta molt millor que jo! Segon, perquè comparteixo la direcció amb en Josep Maria Conangla, que va ser durant una pila d’anys l’assistent de Ramon Noguera i sap millor que jo com funciona el cor i quines dinàmiques té, així com la manera de gestionar-lo, d’acord amb la presidenta, Maria Rosa Riera, i amb la resta de la junta. I això em porta a acabar de contestar dient que ha sigut bastant fàcil entendre’m amb ells a nivell musical i relacional, perquè funcionem de manera bastant semblant, però no treu que sigui delicat entrar a dirigir un cor amb una idiosincràsia tan important i que ha funcionat durant quaranta-sis anys amb un mateix director i, per tant, una mateixa manera de fer. I diria que és un procés llarg, que està anant molt bé segons la meva opinió, però que encara segueix.
En el programa pel Festival de Pasqua dirigiràs la primera part del concert i la segona la dirigirà l’anterior director i pianista Josep Maria Conangla. Heu treballat junts? Com ha estat el treball amb Josep Maria Conangla?

En el programa que oferirem al Festival de Pasqua de Cervera, com en molts altres concerts que hem anat fent al llarg d’aquest últim any, compartirem la direcció amb en Josep Maria Conangla, l’altre director de la Polifònica. Com deia abans, ell treballa des de fa molts anys amb el cor, com a pianista i assistent de’n Ramon Noguera. Això fa que sigui una persona molt valuosa i important pel cor, i una assegurança de mantenir la continuïtat que necessita un projecte com aquest, sense perdre els avantatges del “canvi d’aires” que pugui aportar jo. Tots dos ho entenem així i la relació, tant de treball com personal, ha sigut bona i va millorant a mesura que ens anem coneixent i agafant confiança. Per a mi, és molt important tenir algú que em pugui guiar i informar sobre el que s’havia anat fent, per així poder prendre decisions més fonamentades sobre el que vull mantenir o al contrari penso que s’ha de canviar. Per tant, es tracta d’una col·laboració molt fructuosa i que ho seguirà sent, sense cap mena de dubte.

Què significa per tu actuar al Festival de Pasqua d’enguany?

La veritat és que em fa molta il·lusió, perquè aquest festival és una trobada de grans noms del panorama musical català i també internacional, del qual he sentit a parlar molt. Però no havia tingut mai l’ocasió de venir-hi, sobretot perquè aquests últims anys tenia concerts a Ginebra durant la setmana santa, i venir a actuar-hi és un goig i tot un honor!

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s