Entrevista a Arianna Savall

hirundomaris– Què ens depara el vostre concert? Què hi podrem escoltar?

Bella Terra “Cants del sud i del nord” és una mescla de dos programes, que hem creat especialment per el vostre festival. Bella Terra, va ser un dels meus primers discos (Alia Vox) i és un homenatge a la poesia, especialment a la poesia catalana, i on he composat la música, sobre poemes de Joan Salvat Papasseit i Miquel Martí i Pol, que vaig tenir la gran sort de coneixe’l, juntament amb la seva preciosa família. La unió entre poesia i música em va fascinar ja de petita, a través de la música antiga i la cançó d’autor. Després amb el programa Cants del Sud i del Nord, presentarem músiques del nord, de Noruega, d’on ve en Petter Udland Johansen, i Anglaterra, de l’Itàlia, i de la rica tradició sefardí. Cants del Sud i del Nord, ha sigut el primer disc del nostre grup Hirundo Maris, i que hem pogut gravar-lo amb la prestigiosa discogràfica alemana ECM, de’n Manfred Eicher.

– Destacaries alguna obra de les que interpretareu?

Cada obra té el seu univers i sentit, des de la primera del trobador medieval Ponç d’Ortafà, amb el seu profund poema sobre un estat de desorientació existencial, que té una gran actualitat, a pesar de ser escrita al segle XII, passant per les belles balades o romanços catalans, com La Dama d’Aragò, i el Mariner. El Mariner, és potser la peça clau, que ens acompanya des de fa molts molts anys…Ja de petita la sentia cantar per la Victoria dels Angels, un disc que la meva mare ( Montserrat Figueras) posava molt, i que a les dos ens encantava! Quan d’adolescent la vaig començar a cantar i a buscar la meva pròpia versió acompanyant-me a l’arpa, somiava en que un dia potser coneixeria un mariner, amb qui viatjar per tot el món! I un dia, va aparèixer aquest “charmant” mariner del nord, que ara és el meu marit, en Petter!

– Què caracteritza a Hirundo Maris Trio? Què diries que us fa especials?

Hirundo Maris és un grup fundat per en Petter Udland Johansne i jo, al 2009. Després d’haver estudiat junts a la Scola Cantorum de Basel, el centre més important per la música antiga, vàrem fer moltes diverses experiències que ens van enriquir molt, en Petter venia del teatre i la comèdia musical, jo venia de la música antiga, i tots dos tenim una formació clàssica, però la música antiga és la font principal de la nostra creació i inspiració musical. I juntament amb la música antiga, tots dos venim de països on la tradició musical és d’una gran riquesa i bellesa, tan Noruega com Catalunya tenen un cançoner increïble, preciós i antiquíssim, moltes melodies són d’orígen medieval. I per això ho teníem clar que volíem combinar també aquesta font tradicional, que portem molt endins. I alhora no volíem ser cap còpia d’altres grups, especialment dels meus pares, Hesperion XX; que han sigut els meus mestres, i que molts altres grups han copiat.

Una cosa, és inspirar, i ells han inspirat a moltíssima gent i han obert un nou camí. Han sigut pioners. I nosaltres teníem clar que també volíem fer el nostre propi camí, on hi ha una fusió, de músiques antigues, de músiques tradicionals i de creació pròpia. Es un camí més difícil, perquè la gent necessita posar una etiqueta, i és difícil posar una etiqueta a lo que fem, però és el nostre camí, totalment personal. Hi ha crítics que han dit que estem en la línia d’early fusion, i la veritat que aquest terme ens agrada. Es una fusió de diferents mons musicals, sense perdre les nostres arrels, que és la música antiga. A nosaltres ens encanta lo antic i lo nou, el nostre grup és fruit d’aquesta fusió conscient de lo antic i modern, on conviuen en harmonia passat i present. Per això els músics que participen en Hirundo Maris, venen d’horitzons molt diversos. En Aquest cas, venim amb el fantàstic contrabaixista Miquel Angel Cordero, que també té una formació clàssica, però ell ve clarament del jazz, i és un gran improvizador.

–  Dins el programa que presentareu en aquesta 7a edició del Festival de Pasqua, “Bella Terra, Cants del Sud i del Nord”, moltes de les obres que interpretareu han estat arranjades per tu mateixa. Com va sorgir la idea de fer aquests arranjaments?

El tema dels arranjament, ens ho partim sempre amb en Petter. Per a nosaltres és un aspecte essencial. Ja que un tema, o una melodia es pot interpretar de moltes maneres i això és preciós! I és aquesta part, creativa i personal que sempre ens ha atret a mi i a en Petter. Busquem fer alguna cosa original, diferent, alguna cosa que encara ningú ha fet així, fugim de fer còpies d’altres grups, que és malauradament un mal bastant generalitzat. Els dos, som cantants i instrumentistes, i la combinació de les dues coses, crea moltes variants possibles, ja que jo m’acompanyo i acompanyo amb les meves arpes antigues, en aquest programa porto una arpa medieval gòtica, i una arpa barroca triple.

Aquest instrument és molt especial ja que té tres files de cordes, i té una sonoritat molt pura i clara, i alhora càlida i profunda, que va perfecte amb la veu. En Petter, també ve d’una família de cantants i violinistes, i s’acompanya amb el Hardingfele, l’instrument nacional de Noruega, que és com una viola d’amor, té 4 cordes de tripa, i 4 cordes simpàtiques de metall, per això té una sonoritat tan rica i harmònica i també va perfecte amb les nostres veus. I en tot aquest camí, finalment el que conta per a nosaltres és explicar una història, transmetre una emoció, des de la simplicitat i l’autenticitat.

– Què implica fer arranjaments o adaptacions musicals per a un grup tan heterogeni que utilitza instruments antics tan poc habituals com és Hirundo Maris Trio?

La veritat és que ens ho passem molt bé! Ens encanta mesclar sonoritats noves, per exemple, Hardingfele i arpa triple o arpa medieval és algo que mai s’havia fet, i quan ho vàrem provar, ens va fascinar la combinació d’aquest dos instruments, juntament amb les nostres veus. També la mescal d’arpa triple i dobro, mai s’havia fet, i vàrem ser els primers en experimentar en aquesta direcció. Ja de molt joves, tan a en Petter com a mi ens encantava improvizar, crear petites composicions, cançons, i aquest és un aspecte molt important per a nosaltres. També he aprés moltíssim treballant amb compositors actuals, i interpretant la seva obra, com Arvo Pärt, Helena Tulve, o Eriks Esenvalds. I tenim la gran sort, que tots els músics que participen en Hirundo Maris, disfruten improvisant i creant, cada un aporta algo molt personal i preciós.

– Què significa per tu actuar al Festival de Pasqua d’enguany?

Em fa molta il·lusió poder ser-hi per primer cop, i estic molt agraïda a en Josep Maria Sauret d’invitar-nos en aquest moment. Se que és un moment difícil per la cultura a Catalunya, costa molt apostar en propostes diferents, que potser no són molt comercials però si d’una gran qualitat. Ja fa uns anys, que vivim a Basilea, a Suïssa, i canto música catalana per tot el món, però quan ho puc fer a Catalunya, és una emoció diferent, i em fa molt feliç!

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s